Fysianni

heart-1776746_1280

Näin syksyllä palataan taas arkeen kesälomien jälkeen ja ehkä joku jo odottelee joululomien alkamista. Toivottavasti syksyn kalenterisi ei täyty pelkästä työnteosta, treeniaikatauluista ja muusta vauhdikkaista suunnitelmista? Jos huomaat, että stressitasot alkavat nousta, käytä nyt pieni hetki keskittymällä omaan hengitykseen niin tulet tietoisemmaksi kehostasi ja voit hetkessä vähentää mahdollista stressiä ja kehosi jännitystiloja.

Kiireen keskellä hengitys muuttuu helposti pinnallisemmaksi, ns. ”rintahengitykseksi”. Tuolloin myös keho muuttuu jännittyneemmäksi ja saattaa olla tunne, että ajatukset eivät kulje, voit kärsiä päänsärystä ja väsymyksestä tai ”se vanha selkäkipu on taas muistuttanut itsestään”.

Voit tehdä lyhyen testin testataksesi omaa hengitystäsi:

Ojenna selkä suoraksi ja vedä keuhkot täyteen ilmaa nenän kautta. Nouseeko hartiat korviin? Mikäli vastasit kyllä, käytät hengitykseen pääosin vain keuhkojen yläosaa, mikä saattaa olla yksi syy edellä mainituille oireille. Mikäli taas hartiat pysyvät alhaalla ja huomaat että sisäänhengittäessä vatsa pullistuu ulospäin ja alarintakehä laajenee – hyvä, käytät hengitykseen myös palleaa ja keuhkojen alaosaa, joten jatka samaan malliin.

Jos hartiasi nousivat sisäänhengittäessä, aseta kämmenet rintakehän alaosan molemmin puolin tai vaikka vatsan päälle. Yritä nyt hengittää kämmeniä kohti pitäen tietoisesti hartiat rentoina – huomaatko eron? Tunne miten rintakehä ja vatsa laajenevat kämmentesi alla. Puhalla nyt myös tietoisesti ilma ulos keuhkoista.

Tämä tietoinen hengitys vie sinulta päivässä 2-3 sekuntia aikaa. Hengittele tietoisesti sisään ja ulos päivän aikana useita kertoja ja vähintäänkin silloin, kun kiire ja stressi meinaavat ottaa vallan. Keho rentoutuu, lihakset saavat happea, aivotoiminta paranee hapensaannin myötä, saatat tulla pirteämmäksi ja mikä parasta, kehossa vallallaan olevat stressitasot saattavat pienentyä.

Mikäli haluat vielä jatkaa hengitys- ja kehotietoisuuden harjoituksia, katso esimerkiksi tämä Selkäkanavan harjoitus 🙂

Itse olen saanut tietoisesta hengittelystä apua kiireisen arjen keskelle, ja koen että se on yksi syy siihen, että pystyn mielestäni hyvin rentoutumaan monien menojeni keskellä ja saan kehoni rauhoittumaan nopeastikin.

Ota hengitysharjoitukset testiin vaikka jo nyt heti 🙂

Mukavaa syksyn aikaa Sinulle!

– Anni